Bent u de hele week al bezig met de boodschappen die u die week gaat doen? Eerst alle folders doorkijken, de aanbiedingen opschrijven en vergelijken, ook nog even op internet kijken en vervolgens uw boodschappen bij zes verschillende winkels halen? Pas dan op. De kans is groot dat u daardoor juist te veel betaald!
Allereerst is de kans klein dat als u uw boodschappen bij verschillende winkels doet, u dit op de fiets doet. U rijdt waarschijnlijk met de auto van de ene winkel naar de ander. Dit kost u minstens twee keer zo veel aan benzinekosten! Het geld dat u dus denkt te besparen door even naar een andere winkel te rijden voor goedkopere appels, bent u vervolgens kwijt aan extra benzine. Uw boodschappen doen bij meer dan twee winkels is vrijwel nooit goedkoper door de extra kosten voor benzine.
Ook als u uw boodschappen niet met de auto doet of niet bij meerdere winkels, is de kans groot dat de aanbiedingen u juist extra geld kosten. Als u thuis de tijd neemt om de aanbiedingen in folders en op internet uit te zoeken, bent u goed op weg. Maar hierbij is het wel belangrijk om niet blind voor iedere aanbieding te vallen. Marketeers houden ervan u met korting te verleiden tot een grotere aankoop dan u normaal doet.
Stel, u koopt normaal per week drie liter melk voor € 4,- maar deze week is er een aanbieding waardoor u vijf liter melk kunt kopen voor € 5,-. U zult nu denken: doen! Want dat is een stuk goedkoper. Daar heeft u volkomen gelijk in. Maar aangezien u normaalgesproken genoeg heeft aan drie liter melk per week, zult u nu waarschijnlijk niet ineens vijf liter melk drinken. Aan het eind van de week heeft u dus twee liter over en is de melk niet langer houdbaar. In plaats dat u dan goedkoper uit bent, bent u juist een euro duurder uit! Let dus altijd op bij aankoop van grotere hoeveelheden dan u gewend bent.
Nu zult u wellicht denken: die vijf liter melk zou ik wél binnen een week op kunnen drinken. Dat is ongetwijfeld waar, maar normaalgesproken drinkt u drie liter en heeft u genoeg. Kortom, door de verleiding van een aanbieding gaat u meer consumeren dan nodig en geeft u dus ook meer uit dan nodig. Dit is een valstrik die veel supermarkten gebruiken en waar veel consumenten intrappen.
Er is een aantal producten dat u iedere week moet kopen, ongeacht de prijs. Deze producten zijn vrijwel nooit in de aanbieding. Er is ook een aantal producten dat u niet perse nodig heeft maar dat u wel lekker of makkelijk vindt. Deze producten zijn vaak in de aanbieding. De kans is daardoor groot dat u onderweg naar het brood verleid wordt door die goedkope stroopwafels terwijl u die zonder aanbieding helemaal niet gekocht zou hebben. Bij de kassa bent u dus ineens meer kwijt dan zonder aanbiedingen!
Let dus altijd op of u een product echt nodig heeft, hoe mooi de aanbieding ook lijkt!